Kommunikasjon for i dag og i morgen

Vcom - Distributør og kompetansesenter

myApps cloud

Last ned myApps for Windows-PC, Android og iOS på linkene under. myApps kan i tillegg kjøres rett fra webleser.

 Windows laptop    Android app on Google play 150x54      app store icon 150x50

Ved første gangs pålogging fra Windows, Android eller iOS, får man spørsmål om server. Angi <kundenavn>.skypbx.no Som kundenavn benyttes domenenavn. Eks kundedomene.skypbx.no

Fra web benyttes også https://<kundenavn>.skypbx.no

Brukernavn er som regel epost. Kontakt din skyPBX forhandler hvis du ikke har påloggingsnavn.

Innhold

  1. Apper
    1. myApps: telefon-apper, softphone og chat
    2. Office: apper for en effektiv hverdag
    3. Admin: apper for administrasjon av egen profil, sentralbord og systemer
    4. Partner: partnertaster og favoritter
  2. Fra myPBX til myApps
  3. Installasjon og tilpassing
    1. Systemkrav for å bruke myApps
    2. Varslinger og pop-up på Windows
    3. Varsling og push på Android og iPhone smarttelefon
    4. Lisenser

Hvis du har åpnet denne hjelpesiden fra Windows-versjonen av myApps, kan du klikke Expand for å ekspandere denne i nytt vindu. Du kan også fjerne Help-appen fra hjem-siden ved å klikke rutenettet nede til høyre. Der har du oversikt over alle apper, og kan angi hvilke som skal vises på hjem-siden ved å klikke på husene. Introduksjonsvideo.

Apper

myApps: telefon-apper, softphone og chat

Når samtale kommer inn, klikk blått banner på toppen av myApps. Med Windows installasjon av myApps kan også hurtigtaster benyttes;  F1 for å akseptere anrop, F2 for å avvise anrop. (Kan endres i Profile.)

For å ringe ut, velg telefon-ikon.Etter avsluttet samtale, gå tilbake til Home i stedet for å krysse ut telefon-vinduet. Det gir rask aktivering av app, og siste samtaler beholdes i appen.

myApps betjene samtale

Lagring av chat-historikk krever UC-bruker eller bruker med egen chat-lisens. Øvrige får chat uten historikk.

Office: apper for en effektiv hverdag

  • Call list: Komplett anropslogg, uavhengig av fra hvilken device (telefon/softphone) du benyttet. I tillegg finner du dine sist brukte kontakter i phone/softphone-appene.
  • Users: Viser alle interne brukere. Du kan starte samtale, chat og epost herfra. Du kan også feste enkeltkontakter til hjem-fanen med huset.
  • Contacts: Katalogtjeneste for felles telefonbok.Import av kontakter gjøres av administrator. Du kan også feste enkeltkontakter til hjem-fanen med huset.

Admin: apper for administrasjon av egen profil, sentralbord og systemer

  • Profil: Tilpassing og personlige innstillinger #02
  • Sentralbord: Switch-brytere som enten går av/på ut fra dato og klokkeslett, eller de kan overstyres manuelt for å sette sentralbord og svartjenester i dag, natt, ferie, lunsj eller stengt-modus. (Disse appene er kun tilgjengelig for de brukere som administrator har gitt tilgang.)
  • Recording: Innlesing av talemeldinger som benyttes i sentralbord og køer.

Partner: partnertaster og favoritter

  • På samme måte som du kan ha partnertaster på telefonen, kan du feste kontakter og kollegaer rett på hjem-fanen. Det gjør du ved å klikke hjem-ikonet inni User-appen eller Contacts-appen.

Fra myPBX til myApps

Hvis du har brukt myPBX tidligere, er all funksjonaliteten med over i myApps, men på grunn av ny design, finner du dem på nye steder.
Hjem-fanen kan ha flere avsnitt som kan ekspanderes og kollapse. myApps har også flere apper enn det som vises på hjem-fanen. Alle appene finner du bak ikonet nede til høyre.

myPBX myApps

  1. Viderekoblinger og mobil-integrasjon à Profile-app / burgermeny oppe til høyre: Edit profile, viderekoblinger
  2. Settinger som endre passord, synlighet etc: Profile-app / burgermeny oppe til høyre: Edit profile
  3. Presence-icon: presence flagg med notatfelt
  4. Velge telefondevice: i myApps er det ett ikon pr device. Disse kan også administreres under Profile.
  5. Søke etter telefonnummer for å ringe: Søkefelt finnes i alle telefon-appene. Interne brukere kan du også søke opp i User-appen (9), og eksterne kontakter i Contacts-appen.
  6. Ikonene for å sette opp samtale og betjening av telefon når du er i samtale, kommer frem i telefon-appene når du er i samtale. Se også (9) og (10).
  7. Chat: kan startes både fra Chatte-appen, telefon-appene, favoritter og Users-appen.
  8. Anropslogg: Under Call list finner du den komplette anropsloggen, uavhengig av fra hvilken device (telefon/softphone) du benyttet. I tillegg finner du dine sist brukte kontakter i phone/softphone-appene.
  9. Favoritter: Alle interne brukere finner du i User-appen. Favoritt-listen din finner du også i phone/softphone appene.
  10. På samme måte som du kan ha partnertaster på telefonen, kan du feste kontakter og kollegaer rett på hjem-fanen. Det gjør du ved å klikke hjem-ikonet inni User-appen eller Contacts-appen.
  11. Hjem-fanen kan du redigere selv med de appene du bruker mest. Nederst i høyre hjørne finner du alle tilgjengelige apper.

Installasjon og tilpassing

Systemkrav for å bruke myApps

myApps har så langt det er mulig, samme utseende og funksjon, uavhengig av type device den kjøres på (web, Windows-PC, Android, iOS).

Web krever ingen installasjon. For nedlasting av Windows-PC, Mac, Android eller iOS, gå til http://store.skypbx.no .

Ved første gangs pålogging fra Windows, Mac, Android eller iOS, får man spørsmål om server. Angi <kundenavn>.skypbx.no (som kundenavn benyttes domenenavn. Eks kundedomene.skypbx.no

Varslinger og pop-up i Windows

Windows PC-versjonen benytter Windows innebygget varsling. Dersom varsling ikke kommer opp, sjekk:

  • Norsk Windows: Start - System - Innstillinger - Varsler og handlinger: Få varsler fra apper og avsendere: PÅ. (Etter første motatte varsel, dukker myApps opp på listen under og kan deaktiveres/aktiveres)
  • Engelsk Windows: Start - Settings - Search and apps - Notifications
  • Hvis mangelnde programmer på notification list, se her: https://www.itprotoday.com/windows-server/how-fix-missing-notifications-windows-10

Web-versjonen gir ikke pop-up varsling.

Varsling og push på Android og iPhone smarttelefon

Android og iOS installasjoner benytter push varsling. Det vil si at når telefonen går i dvale eller når myApps ikke er aktiv i forgrunnen, kan myApps kalles frem med push-varsel sendt ut via Google eller Apple. Gjør som følger på telefonen:

  • iPhone:
    • Åpne Innstillinger på iPhone
    • Gå til Varslinger
    • Finn myApps appen og sjekk at varsling er tillatt på Låseskjerm, Varslingssenter og Bannere.
  • Android:
    • Åpne myApps på Android smarttelefonen
    • Åpne Profil-appen under Admin eller i burger-menyen oppe til høyre.
    • Scroll til nederst, åpne "More"
    • Scroll ned til Autostart settings. Klikk på hver av instillingene, og sjekk at telefonen tillater varslene fra myApps.
      • myApps events
      • Ringekontoer
      • Data Saver
      • Overlaying

Gå til innovaphone-wiki for nærmere forklaring og screenshot.

Om push-tjenesten ikke fungerer, kan den reaktiveres i skyPBX av systemansvarlig.

Lisenser

Man trenger ikke lisens for å logge på myApps, men noen enkeltapper krever lisens for å virke:

  • myApps bruker (myPBX lisens) gir tilgang til:
    • Phone: App som styrer innovaphone desktop-telefon på samme måte som myPBX
    • Softphone: App som gir softphone-funksjonalitet
    • Chat uten lagring, dvs chat-historikk lagres ikke etter at vinduet er lukket.
  • UC bruker (UC lisens) gir tilgang til:
    • Phone, Softphone og Chat uten lagring
    • RCC app som gir mobilintegrasjon og mulighet for å betjene samtaler via mobilnettet eller annen assosiert telefon
    • Video
    • Skjermdeling
    • Voicemail (aktivering må bestilles)
  • Chat med lagring, dvs tidligere samtaler lagres og du kan bla tilbake i dem (chat lisens)
  • Konferanse for å administrere konferanserom (konferanse-app lisens)
  • Reporting for å ta ut rapporter (reporting-lisens)
  • Recording for spille av opptak (recording-lisens)

Flere apper vil komme til etter hvert. Dagens manuelle bestilling av tilleggs-lisenser vil etter hvert bli erstattet av selv-aktiverende lisenser. Det vil si at de automatisk kommer med på månedsavregning når forhandler gir bruker tilgang til appen.

Vcom AS - Lysaker torg 25, 1366 Lysaker - Telefon: 21 67 37 70 - E-post: post@vcom.no
Copyright © 2018 www.vcom.no