Last ned myApps for Windows-PC, Android og iOS på linkene under. myApps kan i tillegg kjøres rett fra webleser.
Ved første gangs pålogging fra Windows, Android eller iOS, får man spørsmål om server. Angi <kundenavn>.skypbx.no Som kundenavn benyttes domenenavn. Eks kundedomene.skypbx.no
Fra web benyttes også https://<kundenavn>.skypbx.no
Brukernavn er som regel epost. Kontakt din skyPBX forhandler hvis du ikke har påloggingsnavn.
Innhold
Hvis du har åpnet denne hjelpesiden fra Windows-versjonen av myApps, kan du klikke for å ekspandere denne i nytt vindu. Du kan også fjerne Help-appen fra hjem-siden ved å klikke rutenettet nede til høyre. Der har du oversikt over alle apper, og kan angi hvilke som skal vises på hjem-siden ved å klikke på husene. Introduksjonsvideo.
Apper
myApps: telefon-apper, softphone og chat
Når samtale kommer inn, klikk blått banner på toppen av myApps. Med Windows installasjon av myApps kan også hurtigtaster benyttes; F1 for å akseptere anrop, F2 for å avvise anrop. (Kan endres i Profile.)
For å ringe ut, velg telefon-ikon.Etter avsluttet samtale, gå tilbake til Home i stedet for å krysse ut telefon-vinduet. Det gir rask aktivering av app, og siste samtaler beholdes i appen.
- Telefoni: introduksjon #03
- Telefoni: viderekoble og sette over samtaler #05
- Telefoni: tre-parts konferanse #06
- Telefoni: bytte mellom to samtaler #07
- Chat: chat #10
Lagring av chat-historikk krever UC-bruker eller bruker med egen chat-lisens. Øvrige får chat uten historikk.
Office: apper for en effektiv hverdag
- Call list: Komplett anropslogg, uavhengig av fra hvilken device (telefon/softphone) du benyttet. I tillegg finner du dine sist brukte kontakter i phone/softphone-appene.
- Users: Viser alle interne brukere. Du kan starte samtale, chat og epost herfra. Du kan også feste enkeltkontakter til hjem-fanen med huset.
- Contacts: Katalogtjeneste for felles telefonbok.Import av kontakter gjøres av administrator. Du kan også feste enkeltkontakter til hjem-fanen med huset.
Admin: apper for administrasjon av egen profil, sentralbord og systemer
- Profil: Tilpassing og personlige innstillinger #02
- Sentralbord: Switch-brytere som enten går av/på ut fra dato og klokkeslett, eller de kan overstyres manuelt for å sette sentralbord og svartjenester i dag, natt, ferie, lunsj eller stengt-modus. (Disse appene er kun tilgjengelig for de brukere som administrator har gitt tilgang.)
- Recording: Innlesing av talemeldinger som benyttes i sentralbord og køer.
Partner: partnertaster og favoritter
- På samme måte som du kan ha partnertaster på telefonen, kan du feste kontakter og kollegaer rett på hjem-fanen. Det gjør du ved å klikke hjem-ikonet inni User-appen eller Contacts-appen.
Fra myPBX til myApps
Hvis du har brukt myPBX tidligere, er all funksjonaliteten med over i myApps, men på grunn av ny design, finner du dem på nye steder.
Hjem-fanen kan ha flere avsnitt som kan ekspanderes og kollapse. myApps har også flere apper enn det som vises på hjem-fanen. Alle appene finner du bak ikonet nede til høyre.
- Viderekoblinger og mobil-integrasjon à Profile-app / burgermeny oppe til høyre: Edit profile, viderekoblinger
- Settinger som endre passord, synlighet etc: Profile-app / burgermeny oppe til høyre: Edit profile
- Presence-icon: presence flagg med notatfelt
- Velge telefondevice: i myApps er det ett ikon pr device. Disse kan også administreres under Profile.
- Søke etter telefonnummer for å ringe: Søkefelt finnes i alle telefon-appene. Interne brukere kan du også søke opp i User-appen (9), og eksterne kontakter i Contacts-appen.
- Ikonene for å sette opp samtale og betjening av telefon når du er i samtale, kommer frem i telefon-appene når du er i samtale. Se også (9) og (10).
- Chat: kan startes både fra Chatte-appen, telefon-appene, favoritter og Users-appen.
- Anropslogg: Under Call list finner du den komplette anropsloggen, uavhengig av fra hvilken device (telefon/softphone) du benyttet. I tillegg finner du dine sist brukte kontakter i phone/softphone-appene.
- Favoritter: Alle interne brukere finner du i User-appen. Favoritt-listen din finner du også i phone/softphone appene.
- På samme måte som du kan ha partnertaster på telefonen, kan du feste kontakter og kollegaer rett på hjem-fanen. Det gjør du ved å klikke hjem-ikonet inni User-appen eller Contacts-appen.
- Hjem-fanen kan du redigere selv med de appene du bruker mest. Nederst i høyre hjørne finner du alle tilgjengelige apper.
Installasjon og tilpassing
- Video: Sette opp softphone #08
Systemkrav for å bruke myApps
myApps har så langt det er mulig, samme utseende og funksjon, uavhengig av type device den kjøres på (web, Windows-PC, Android, iOS).
Web krever ingen installasjon. For nedlasting av Windows-PC, Mac, Android eller iOS, gå til http://store.skypbx.no .
Ved første gangs pålogging fra Windows, Mac, Android eller iOS, får man spørsmål om server. Angi <kundenavn>.skypbx.no (som kundenavn benyttes domenenavn. Eks kundedomene.skypbx.no
Varslinger og pop-up i Windows
Windows PC-versjonen benytter Windows innebygget varsling. Dersom varsling ikke kommer opp, sjekk:
- Norsk Windows: Start - System - Innstillinger - Varsler og handlinger: Få varsler fra apper og avsendere: PÅ. (Etter første motatte varsel, dukker myApps opp på listen under og kan deaktiveres/aktiveres)
- Engelsk Windows: Start - Settings - Search and apps - Notifications
- Hvis mangelnde programmer på notification list, se her: https://www.itprotoday.com/windows-server/how-fix-missing-notifications-windows-10
Web-versjonen gir ikke pop-up varsling.
Varsling og push på Android og iPhone smarttelefon
Android og iOS installasjoner benytter push varsling. Det vil si at når telefonen går i dvale eller når myApps ikke er aktiv i forgrunnen, kan myApps kalles frem med push-varsel sendt ut via Google eller Apple. Gjør som følger på telefonen:
- iPhone:
- Åpne Innstillinger på iPhone
- Gå til Varslinger
- Finn myApps appen og sjekk at varsling er tillatt på Låseskjerm, Varslingssenter og Bannere.
- Android:
- Åpne myApps på Android smarttelefonen
- Åpne Profil-appen under Admin eller i burger-menyen oppe til høyre.
- Scroll til nederst, åpne "More"
- Scroll ned til Autostart settings. Klikk på hver av instillingene, og sjekk at telefonen tillater varslene fra myApps.
- myApps events
- Ringekontoer
- Data Saver
- Overlaying
Gå til innovaphone-wiki for nærmere forklaring og screenshot.
Om push-tjenesten ikke fungerer, kan den reaktiveres i skyPBX av systemansvarlig.
Lisenser
Man trenger ikke lisens for å logge på myApps, men noen enkeltapper krever lisens for å virke:
- myApps bruker (myPBX lisens) gir tilgang til:
- Phone: App som styrer innovaphone desktop-telefon på samme måte som myPBX
- Softphone: App som gir softphone-funksjonalitet
- Chat uten lagring, dvs chat-historikk lagres ikke etter at vinduet er lukket.
- UC bruker (UC lisens) gir tilgang til:
- Phone, Softphone og Chat uten lagring
- RCC app som gir mobilintegrasjon og mulighet for å betjene samtaler via mobilnettet eller annen assosiert telefon
- Video
- Skjermdeling
- Voicemail (aktivering må bestilles)
- Chat med lagring, dvs tidligere samtaler lagres og du kan bla tilbake i dem (chat lisens)
- Konferanse for å administrere konferanserom (konferanse-app lisens)
- Reporting for å ta ut rapporter (reporting-lisens)
- Recording for spille av opptak (recording-lisens)
Flere apper vil komme til etter hvert. Dagens manuelle bestilling av tilleggs-lisenser vil etter hvert bli erstattet av selv-aktiverende lisenser. Det vil si at de automatisk kommer med på månedsavregning når forhandler gir bruker tilgang til appen.